کمترین بودجه متعلق به تئاتر کودک و نوجوان است/به تئاتر حرفهای کودک بها داده نمیشود
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۷۱۳۳۱
رضا بیات نویسنده و کارگردان نمایش « افسانه پری دریایی» درخصوص ایده و اجرای این نمایش در گفت و گو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: ایده هر متنی متفاوت است و ممکن است ایده یک متن را از یک داستان کوتاه یا اتفاق و یا حتی یک جمله بگیریم، حال این نمایشنامه برگرفته از یک داستان قدیمی و واقعی بوده که دستخوش تغییراتی شده و حال ما آن را با تغییر فضا به صورت فانتزی بیان میکنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بیات با اشاره به اینکه نمایش «افسانه پری دریایی» بیانگر اتحاد است، بیان کرد: این نمایش به کودکان نشان میدهد زمانی که کسی به آنها زور میگوید باید در برابر او بایستندو نباید منفعل باشند و باید از داشتههای خود حفاظت کنند. در نمایش «افسانه پری دریایی» اصل بر این است که پریهای دریایی در دریا مروارید خاصی پیدا میکنند و حال برخی میخواهند این مروارید را به زور به دست آورند، ولی پریهای دریایی در برابر آنها میایستند.
وی افزود: از آن جایی که قهرمان نمایش کودک است از همین رو ارتباط مخاطب کودک با قهرمان کودک خیلی بهتر و محکمتر است و خوشبختانه مخاطبان پیام نمایش را درک کرده اند و اینکه نمایش «افسانه پری دریایی» از اتحاد و استفاده از اندیشه میگوید و با میتوان مشکلات را با تفکر و اتحاد حل کرد.
بیات در خصوص انتخاب بازیگران نمایش «افسانه پری دریایی» اظهار کرد: برای نمایش «افسانه پری دریایی» از گروه ثابتی که با آنها کار میکنم، گروه قبیله و هم از بازیگران گروههای دیگر برای همکاری دعوت کردیم، زیرا نزدیک به بیست شخصیت در نمایش ایفای نقش میکنند.
کارگردان نمایش «افسانه پری دریایی» با اشاره به اینکه به تئاتر کودک و نوجوان حرفهای بها داده نمیشود، بیان کرد: در حال حاضر نزدیک به پنجاه نمایش کودک در تهران و در مکانهای متفاوت اجرا میشود، ولی چیزی که بسیار آزار دهنده است، نبود حمایت از تئاتر حرفهای کودک و نوجوان است. در حال حاضر دو سالن حرفهای برای نمایشهای کودک و نوجوان وجود دارد.
بیات با اشاره به اینکه حمایت از تئاتر کودک درحدی است که حتی کفاف دستمزد بازیگران را هم نمیدهد، گفت: بی مهری به نمایشهایی که در تالار هنر و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا میشوند، کم نیست حال وضعیت کانون کمی بهتر است، اما اگر تالار هنر را تنها سالن استاندارد و خصوصی تئاتر کودک در وزارت ارشاد بدانیم، در حق آن بسیار بی مهری میشود. مگر چند کارگردان در طول سال در تالار هنر نمایش روی صحنه میبرند؟
بیات درخصوص کم کار بودن نمایشنامه نویسان در زمینه کودک و نوجوان گفت: استقبال زیاد تماشاگران از یک نمایش به معنای درست بودن یک نمایشنامه نیست، ممکن است نمایشنامهای بسیار خوب اجرا برود، اما استقبال از آن راضی کننده نباشد و بالعکس,، زیرا تماشاگران ما به دید حرفهای به نمایشها نگاه نمیکنند و دیدشان یک دید سرگرم کننده است.
وی افزود: از طرفی میبینیم نویسندگان تمایلی به نمایشنامههای کودک ندارند، اگر حق تالیف نمایشنامه کودک را برای چاپ اثر درنظر بگیرید، تقریبا هیچ دستمزدی به نویسنده تعلق نمیگیرد و حتی نویسنده باید هزینه کند تا نمایشنامه خود را چاپ کند. اگر به جشنوارهها نگاه کنیم هیچ جشنواره تخصصی برای نمایشنامههای کودک نداریم.
بیات با اشاره به اینکه هیچ ناشر تخصصی در زمینه نمایشنامههای کودک و نوجوان نداریم، ادامه داد: در جشن کتاب سال هم نمایش کودک هیچ جایی ندارد و در جشنهای کانون نویسندگان هم هیچگاه مورد داوری قرار نمیگیرند. به همین دلایل است که استقبال از نگارش نمایشنامه کودک کم است و البته موضوع آزاردهنده هزینه بالای نمایشهای کودک و نوجوان و درآمد بسیار کم از آنها است.
او ادامه داد: در تئاتر بزرگسال بلیتها از قیمت ۳۰ الی ۴۰ هزار تومان به بالا است و حتی این بلیتها به بازار سیاه هم راه پیدا میکند، ولی در تئاتر کودک قیمتها پایینتر است. از طرفی کمترین کمک هزینه از سوی هنرهای نمایشی به تئاتر کودک تعلق دارد.
این نویسنده کودک با اشاره به اینکه همه به دنبال نمایشنامههایی با پرسوناژ کم هستند، گفت: هر کارگردانی که برای نمایشنامه با ما تماس میگیرد نمایشی با پرسوناژ کم را میخواهد و این برای نمایشنامه نویس خوب نیست، زیرا شرایط او را مجبور میکند که داستانی که نمیخواهد را بنویسد.
بیات درخصوص استقبال تماشاگران گفت: استقبال مخاطبان از نمایش خوب بوده است و بازده خوبی از سوی مخاطبان دریافت کردیم.
در خلاصه نمایش آمده است: راگو و رابو میخواهند صاحب دریا شوند، ولی پریهای دریایی به عنوان نگهبانان دریا با آنها مخالفند.
علی برجی، پویا پیروزرام، فرهاد تفرشی، عطیه ترابی، لیلی حسینی، راشین رضایی، فائزه سنایی، میثم عباسی، مریم کوچک خانی، سحر نعمتی، یاسر محمدی، مصطفی غیاثی، مهیار غفاری، فائزه غفاری، حسین فرزین شاد، نفس کامران، نازنین رضایی، مهدیس حلاجی بازیگران نمایش «افسانه پری دریایی» هستند.
گفتنی است که نمایش «افسانه پری دریایی» از ۱۵ بهمن تا ۱۵ اسفند ماه هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در تالار هنر بر روی صحنه میرود.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: هنرهای نمایشی تئاتر کودک و نوجوان کودک و نوجوان برای نمایش تئاتر کودک تالار هنر نمایش ها حرفه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۷۱۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
علیرضا کوشکجلالی به تماشاخانه ایرانشهر میآید
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی گروه، تمرینهای نمایش «آرت»، نوشته یاسمینا رضا با ترجمه و کارگردانی علیرضا کوشکجلالی و تهیهکنندگی آرش رهبری، به روزهای پایانی خود نزدیک شده و این گروه اجرایی، از اواخر اردیبهشت امسال، اجراهای عموم خود را در سالن ناظرزادهکرمانی تماشاخانه ایرانشهر آغاز میکند.
«آرت» که در ایران با نام «هنر» نیز شناخته میشود، از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۲ در سالنهای تئاتر لندن و دیگر شهرهای انگلیس روی صحنه رفته و جزو پرفروشترین تئاترهای روی صحنه در انگلستان به شمار میرود. این استقبال در دیگر شهرهای مطرح اروپا و آمریکا نیز به همین منوال بوده است. موضوع نمایشنامه «آرت» درباره چند دوست است که یکی از آنها تابلوی نقاشی مدرنی را خریده و در واقع یک بوم خالی است، آنها بر سرنقاشی تابلو بحث و مشاجره میکنند و دوستیشان به هم میخورد. تم اصلی نمایشنامه «آرت»، خودفریبی است. یاسمینا رضا در مقدمه این کتاب میگوید: «خودفریبی برای من بخش مهمی از زندگی است. خودفریبی امروز حکومت میکند. خودفریبی عنصر مسلط نهاد بشری است. خودفریبی تنها دروغ گفتن به دیگران نیست بلکه دروغ گفتن به خود است. شکلی از محافظت است و ناشی از احساسات دیگر مثل احساس غرور، نخوت، ترس، و درآمیختن با دیگران است.»
علیرضا کوشکجلالی که از کارگردانان پرکار ایرانی محسوب میشود، در سالهای گذشته نمایشهایی همچون «پستچی پابلو نرودا»، «مسخ»، «بازرس»، «موسیو ابراهیم»، «خدای کشتار»، «پوزه چرمی»، «سیستم گرون هلم» و «جنون محض» را روی صحنه برده است. وی همچنین، برنده جایزه افتخاری تئاتر شهر کلنِ آلمان و عضو دایمی هیات ژوری انتخاب بهترین شخصیت تئاتری کلن نیز هست. کوشکجلالی عضو کانون کارگردانان آلمان و ایران و دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت ارشاد است. وی همچنین در چند سال اخیر، توجه بهخصوصی به امر آموزش تئاتر شهرستانها داشته است.
از عوامل این نمایش میتوان به آرش رهبری تهیهکننده، امیر پارسائیانمهر مجری طرح، آذین پورزند دستیار کارگردان و منشی صحنه، حمید عباسی دستیار تولید، بهرنگ کامیار مدیر صحنه، حسین سینجلی دستیار صحنه، آرین کشیشزاده طراح صحنه، صادق زرجویان طراح پوستر و تیزر و عکاس، حمیدرضا جلالیطراح نور، آیلین بخشی طراح لباس، مریم صفری طراح گریم، پارسا اسماعیلی تبلیغات مجازی، امیر پارسائیانمهر مدیر روابطعمومی و رسانه اشاره کرد.
پیشفروش نمایش «آرت» از روز شنبه ۲۰ اردیبهشت آغاز میشود.
کد خبر 6098139 فریبرز دارایی